Hogyan lehet sikeresen beilleszteni a csapatba az egyes generációkba tartozó munkavállalókat? Miként tudom motiválni az egyes generációkba tartozó kollégákat és megtartani a tehetséges, dolgozni kívánó és tudó munkatársakat? – ezekről a kérdésekről kérdeztem Gombai-Nagy Dezsőt a SKULL Tréning és Tanácsadás Vezetési tanácsadóját.
A generációs különbségek mintha „lerágott csont” lenne, rendszeresen elővesszük a témát, jót beszélgetünk róla, aztán a probléma nem oldódik meg, minden megy a régi módon. Te, hogy látod?
Ez a probléma örök, hiszen minden generációnak vannak konfliktusai a másik generációkkal, ami abból adódik, hogy másképp szocializálódtak, más közös élményeket éltek meg.
A mai, XXI. századi világunkban ez, hogy jelentkezik?
A Z generáció most kezdi, mint munkavállaló, az életét. Trénerként találkozom már tisztán Z generációs csapatokkal, ahol egy Stirlitz viccet, már csak én értek, mint X generációs. A munkahelyen az X, Y generációs vezetőknek kell beilleszteni és megtartani a Z generáció tagjait, ami nem kis kihívást jelent.
Pontosan mi is itt a nehézség?
A Z generáció a digitális korban nőtt fel, minden gyorsabb lett, sok inger és sok élmény érte őket nap mint nap. Ezt az élményt várták a szüleiktől, az óvodától, iskolától, majd a munkahelyüktől. Egy kiscsoportos ovist sem kötött már le ”Tekeredik a kígyó”, mikor reggel a Spongya Bobot nézte a Nickelodeon-on a tévében.
Mit lehet a megoldás a Z generáció kezelésében?
Az oktatásban a pedagógusok hamar rájöttek, hogy a frontális oktatás mellett a kiscsoportos feladatmegoldás is hatékony lehet. Viszont hamar kiderült, hogy csak bizonyos feladatok megoldására használható a kiscsoportos módszer (pl. ötletelés), a tudás átadására a frontális módszer maradt, itt az eszköztárat kellett a Z generációhoz igazítani. Bejöttek az interaktív eszközök (interaktív tábla stb.) és az interneten jobbnál jobb és érdekesebb eszközöket lehetett és lehet találni. Ezt imádják a gyerekek a mai napig.
Ezt értem, de a munkahelyen ezt, hogy lehet megvalósítani, a valóság ott kicsit más?
Igen, a probléma itt kezdődik. A munkahelyi felvételkor a Z generáció nagyon pontosan meghatározza, hogy milyen munkahelyen szeretne dolgozni. A leggyakoribb elvárások: legyen a munka érdekes, változatos, folyamatos figyelem a munkatársak és a vezető részéről, azonnali visszajelzést minden feladatnál. A valóság azonban más. Még a legfelkészültebb vezető sem tud minden feladatnál azonnali visszajelzést adni, a feladatok sem mindig érdekesek stb. Az elvárások és a valóság ellentéte okozza itt a problémát.
Akkor ez egy feloldhatatlan ellentét?
Nem, de nagyon sok munkával jár. Amikor egy vezető szembesül azzal, hogy mit kell és mit tud tenni a helyzet megoldásáért, el kell fogadnia, hogy ez komoly energiaráfordítást követel. Számos esetben látjuk, hogy már itt „elmegy a hajó” és marad az, hogy „én is kibírtam, ők is kifogják, meg, hogy ezek a mai fiatalok, nekik semmi sem jó…” A gyerekeim Z generációsok, naponta hallom a munkahelyi helyzeteket, az egyébként kiváló szakmai tudással rendelkező vezetőik inkompetenciájáról ezen a területen. Sem a beillesztés, sem a megtartás nem valósul meg…Ezen lehet és kell is változtatni.
Mire számíthatnak a konferencia résztvevői a „Beillesztés és megtartás a generációk tükrében” blokkban? Arról szeretnék beszélgetni a résztvevőkkel, hogy milyen gyakorlati eszközöket érdemes bevezetni a munkatársak beillesztéséhez és megtartásához, milyen feladatok várnak a vezetőre és mit nyer vele. A Z generáció mellett, figyelmet szentelünk az X és az Y generációra is.