5+1 tipp a jobb vezetővé váláshoz
A jó vezetés és az EQ
Ebben a hónapban az érzelmi intelligenciáról beszélgettünk, amelynek fejlesztésével rengeteget tehetünk a nyugodt és biztonságos munkahely kialakításában. Első sorban a vezetők fejlesztésével.
A mai cikkünkben a vezetőket vesszük górcső alá.
A középvezetők kihívásai egyértelműek. Alulról felülről egyaránt jön a nyomáűs, hirtelen kell szerepet váltaniuk és nem mindig könnyű megbirkózni az új helyzettel. Győrfi Péter trénerünk, arról beszélgetett a Hr Portállal, hogy milyen kihívásai vannak ma a közép- és sorvezetőknek.
Mi akadályoz abban, hogy jobb vezető legyek?
Ahhoz, hogy lépéseket tudjuk tenni annak érdekében, hogy jobb vezetővé válhassunk először fel kell ismernünk, azután pedig meg kell értenünk azokat a mechanizmusokat, amelyek akadályoznak minket abban, hogy betöltsük a vezető szerepet.
Nézzük néhány általános példát Győrfi Péter tapasztalatai alapján:
Nyomás alulról és felülről
“Az ügyfeleink döntő többsége gyártó-termelő közegből érkezik. Ezen a területen azt lehet látni, hogy ők tulajdonképpen egyfajta “nyíróerőben” kell, hogy dolgozzanak nap mint nap. Mert egyrészt fentről, – nyilván a menedzsment irányából – jönnek az elvárások: a KPI-ok, a mutatók, a mérhetőség, a tényszerűség; másrészt, úgymond alulról, főként az elégedetlenség, a feszültség, a “mi miért nem jó”. Gyakran amolyan ütközőként funkcionálnak.”
Készségek hiánya
“Ezen felül a leggyakoribb probléma, amivel találkozunk, hogy bár ők szakmailag nyilván nagyon jók, jó szakemberek, mégis azok a készségek egyszerűen hiányoznak, amik az emberek irányításához szükségesek. Hiszen főként kiemeléssel váltak vezetővé. Ezzel a kiemeléssel viszont előáll az a szituáció, hogy egyik napról a másikra kell azokat az embereket irányítaniuk, akikkel korábban együtt dolgoztak. Így egy olyan megküzdési helyzetbe kerülnek, amelyhez nincsenek eszközeik.”
Játszma helyzetek
“A beosztottak nem veszik komolyan, nem csinálják meg, amit kérnek, és nagyon gyakran játszma helyzetek alakulnak ki. Így elkezdenek eltávolodni egymástól, mint vezető és beosztott ahelyett, hogy együttműködnének.”
Hogyan válhatok jobb vezetővé?
A fenti példákból egyértelműen látszik, hogy bizonyos vezetői készségek és eszközök nélkül, hiába kerül jó szakember vezető pozícióba, nem tudja azt betölteni és hosszú távon megtartani. De melyek ezek az eszközök és készségek?
A jó vezető érdeklődik
Forduljunk vissza kicsit az érzelmi intelligenciához. Ahogy előző cikkünkben írtuk az érzelmi intelligencia területe az érzelmek észlelése is. A más emberek állapotának felismerése és megértése, – az empátia egyértelműen a magas EQ jele. Tanúsíts érdeklődést a beosztottaid iránt, hogy érezzék, hogy fontosak!
A jó vezető észre veszi
Az a vezető, aki nem kíséri figyelemmel beosztottai munkáját és fejlődését, az nem lesz túl közkedvelt. A vezetők fontos feladata a motiválás és szinten tartás. Ha jobb vezetővé szeretnél válni kezdj el dicsérni!
A jó vezető tájékoztat
Akár betanításról, akár változtatásról van szó, a tájékoztatás elengedhetetlen. Ha a beosztottak nem tudják, hogy mi miért történik nyilvánvalóan csökkenni fog a motiváltság és a termelés. Az információ átadás, és annak módja nagyon fontos a vezetővé válás útján.
A jó vezető meghallgat
A tájékoztatás után a következő fontos dolog, hogy hallgasd meg a beosztottaiadat! A magas érzelmi intelligenciájú emberek jó csapatjátékosok. Nem vonulnak el, könnyen bevonódnak a társaságba és a feladat megoldásába egyaránt. A jó vezető tudja, hogy a megoldás nem csak nála lehet.
A jó vezető segít
A felsorolásunkat az empátiával kezdtük és azzal is zárjuk, hiszen ez az emberekkel való együttműködés alapja. Ha egy beosztottnak problémája akad bármivel, a vezetőhöz fordul. Az a vezető, aki leszidja, vagy semmibe veszi a beosztottak problémáját, azt nem fogják tisztelni. Ha valakinek problémája van, segíts! Ez a jó vezető ismérve.
+1:
Válj vezetővé!
Ez az első lépés. Ne maradj benne a szakember szerepbe, aki majd mindent megold, ha probléma van. A te feladatod már nem ez. A probléma megoldására keresd meg a legmegfelelőbb embert, te pedig foglalkozz a saját munkaköröd feladataival és fejleszd a fent felsorolt területeket, hogy a beosztottaid számára egy nyugodt és kiegyensúlyozott munkakörnyezetet biztosíthass!
Amennyiben szeretnétek fejlődni ezeken a területeken, illetve kollégáitokat fejleszteni, ajánljuk figyelmetekbe a MUNKAERŐ MEGTARTÓ PROGRAMUNKAT, mely szemlélet-és attitűdformálással fejleszti a vezetőket. Programunkat elsősorban a fizikai állományt közvetlen irányító műszak és sorvezetőknek fejlesztettük ki a piaci igények alapján.
Iparági felmérésünk eredményeképpen a képzések fókuszában az operátorok, munkatársak 5 olyan kívánsága van, amely alapján a vállalat maradása mellett vagy éppen a távozásról döntenek.
Minden egyes munkaerő megtartó progamunk egyedi a Megbízó speciális igényeire szabott, így azt a szolgáltatásban dolgozó vezetőknek is tudjuk kínálni.