Generációk a munkahelyen- Nagyapám, apám és én együtt
Manapság a munkahelyek döntő többségében 3-4 generáció dolgozik együtt. Egy többgenerációs munkahely az ott dolgozók számára ugyanúgy lehet egy inspiráló, boldog és produktív környezet, mint ahogy az állandó konfliktusok, a destruktív munkahelyi játszmák, és stressz forrása is. Vezetőként az egyik legnagyobb kihívás, hogy hogyan menedzseljük hatékonyan az eltérő értékrenddel, élettapasztalattal, preferenciákkal rendelkező és eltérő életkorú kollégákat úgy, hogy mindenkiből ki tudjuk hozni a legtöbbet.
Mit tehetünk azért, hogy a különböző korosztályok között ne szakadékok nyíljanak, hanem hidak épüljenek?
Mely generációk vannak jelen ma a munkaerőpiacon?
Jelenleg az alábbi 4 generáció található a munkaerőpiacon: A Baby Boomerek (1946-64), az X generáció (1965-80), az Y generáció (1981-95) és a Z generáció (1996-2007).
Az évszámokból egyértelműen látszik, hogy hatalmas korkülönbségek vannak a munkavállalók között. A rohamtempóban fejlődő és változó világ még erőteljesebben hozza magával a generációk közti szakadékot.
Áthidalható-e ez a szakadék?
Ahhoz, hogy erre a kérdésre választ kapjunk elengedhetetlen, hogy megértsük a generációk közötti feszültség és megbélyegzések okát. Meg kell ismernünk és értenünk a különböző korosztályhoz tartozó munkavállalók preferenciáit.
Generációk preferenciái a munkahelyen
A Baby Boomerek különleges helyzetben vannak Magyarországon, hiszen ők átélték a korábbi “biztos” hirtelen megszűnését és akár elvesztését is. A rendszerváltással együtt kellett új munkamorált kialakítani, de ennek a nemzedéknek a munkahelyi ranglétra és biztonság továbbra is a legfontosabb. Az X generáció kifejezetten gyorsan alkalmazkodik és nálunk már előtérbe került a munka-magánélet egyensúlya. Az Y generáció számára fontos a mentorálás és az ötletgazdag feladatok. Ők már több elvárást támasztanak a munkaadó felé és ezt nyíltabban kommunikálják mint a korábbi nemzedékek. A Z-generáció képviseli magát a legkisebb számban jelenleg a munkaerőpiacon. Kiemelkedő az ambíciójuk és a folyamatos tanulás vágyuk. Számukra a gyors fejlődési lehetőség és a hibrid, vagy HO munkavégzés elsődleges szempont a munkahely választás során.
Generációs feszültségek
A legnagyobb feszültséget egyértelműen a megbélyegzések, sztereotípiák okozzák. Ha egy idősebb kollégának rossz tapasztalata van egy fiatalabb munkatársával, akkor gyakran előfordul, hogy kivetíti az egész generációra, és vice versa. Az idősebb kolléga tapasztalatlannak tartja a fiatalabbat – így nem is bíz rá komolyabb feladatot – , míg a fiatalabb kolléga lassúnak bélyegzi a idősebb munkatársát.
De ugyanígy a preferenciák rossz kommunikálása is okozhat feszültséget. Míg az egyik korosztály “nagyot” akar, a másik az egyenletes munkavégzést részesíti előnybe. Míg az egyik tudja, hogy “most kell lépni” a másik, bátortalan.
Mit tehetünk a feszültségek oldásáért?
A generációmenedzsment
„A generációmenedzsment a konfliktusok kezelésére létrejött speciális tudáselemeket megjelenítő menedzsmentirányzat.” (Balogh Gábor és Karoliny Mártonné (2018:75))
A generációmenedzsment célja a konfliktuskezelésen túl, a különböző korosztályok erősségének kiaknázása. Fontos megjegyezni, hogy egy előadással (bár hasznos) nem tudunk hosszú távú megoldást elérni. A vezetőktől kezdve a munkavállalókig attitűd-és szemléletformálásra van szükség a kívánt munkahelyi légkör megteremtéséhez. Idősebb és fiatal korosztályt egyaránt segíteni szükséges a helyes kommunikáció kialakításában, aminek elengedhetetlen része a másik megértése.
A többgenerációs csapat vezetéséhez szükséges vezetői szemlélet
Ahhoz, hogy produktív munkakörnyezet alakítsunk ki, elsődleges az egyes generációkkal kapcsolatos előítéletek átkeretezése. Fontos, hogy meglássuk egyrészt a generációs értékeket, másrészt a közös értékeket. Mert így tudunk a különbségekből előnyt kovácsolni, amiből a csapat energiát nyer.
Nincs jobb vagy rosszabb generáció. Különbség van a motivációjuk és preferenciáik között, de megfelelő vezetővel az eddig hátráltatónak ítélt tényezők, tulajdonságok is erősséggé válhatnak.
De ez nem mindig könnyű!
Generációmenedzsment programunk célja, hogy a vezetőket felvértezze azzal a szemlélettel és tudással, amely révén képesek lesznek leépíteni az egyes generációkkal kapcsolatos sztereotípiákat, hogy az általuk vezetett szervezeti egységben egy olyan nyitott, együttműködő környezet jöjjön létre, ahol minden generáció ki tudja bontakoztatni a képességeit.
Ha szeretne bővebb információt a GENERÁCIÓ- ÉS ÉLETKOR MENEDZSMENT Programunkról, vegye fel velünk a kapcsolatot!